Odoo - Voorbeeld 1 voor drie kolommen

reserveer Hemelmechanica

Inhoud: De hemel ontleden is iets dat ons al sinds het begin van de mensheid begeesterd heeft met fantasie. Kijk maar naar al die namen van sterrenbeelden. Vanaf men ontdekte dat er een regelmaat in te zien was probeerde men zo de seizoenen te voorspellen en met schepen op zee te navigeren. Maar sterrenkundigen die telescopen hanteren moeten vooral nieuwe fenomenen via onregelmatigheden in het lichtpatroon van de nachtelijk hemel opmerken.

Volgende thema’s komen hierbij aan bod: hemeloriëntatie, sterrenbeelden, planeetbanen, ecliptica, zenit, azimut, equatoriale montering.

Formaat: 3D-interactief + BEZOEK koepels

Doelgroep: 1ste tot 4de jaar secundair

Duur: 2 uren

Maximale groepsgrootte: 25 leerlingen

Odoo - Voorbeeld 2 voor drie kolommen

reserveer Sterevolutie

Inhoud: Wat is de Zon, hoe ontstaat die en waar eindigt de evolutie. Leerlingen ontdekken dat sterren meer zijn dan alleen een soort kerstverlichting aan de hemel. Sterker nog, de meeste zichtbare sterren zijn veel groter dan de Zon. De kosmografie en de sterevolutie worden geïllustreerd met verwijzingen naar nevels en sterrenbeelden aan onze heldere nachtelijke hemel.

Volgende thema’s komen hierbij aan bod: sterevolutie, kosmografie, hemelmechanica.

Formaat: PRESENTATIE + BEZOEK koepels

Doelgroep: 3de tot 6de jaar secundair

Duur: 2 uren

Maximale groepsgrootte: 25 leerlingen

Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

reserveer Afstanden in het heelal

Inhoud:  De leerlingen ontdekken hoe we afstanden berekenen tussen planeten, sterren en sterrenstelsels. Het zal hen snel duidelijk zijn dat meer dan een meetmethode nodig is om alle afstanden te berekenen in ons immens heelal. Met een Venus-overgang heeft men de afstanden tot de planeten in het Zonnestelsel ontdekt, via de navigatie op zee hebben astronomen een meetmethode voor afstanden tot andere sterren gevonden. Vandaag gebruikt men supernova's, variabele sterren en spectroscopie om buiten de Melkweg te meten.

Volgende thema’s komen hierbij aan bod: deeltjesfysica, driehoeksmeetkunde, chemie, computermodellen van de kosmos.

Formaat: PRESENTATIE + BEZOEK koepels

Doelgroep: 3de tot 6de jaar secundair

Duur: 3 uren

Maximale groepsgrootte: 25 leerlingen


Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

reserveer Weer en klimaat

Inhoud: We gaan na hoe seizoenen een invloed hebben op het weer op Aarde. We bekijken ook welke soorten klimaat en seizoenen er over onze planeet bestaan en hoe de omgeving daar verder een grote rol in speelt. Welk weer en klimaat vinden we op andere planeten?

Volgende thema’s komen hierbij aan bod: weer, klimaat, planeten, satellieten.

Formaat: 3D-PRESENTATIE + BEZOEK weerstation

Doelgroep: 1ste en 2de jaar secundair

Duur: 2 uren

Maximale groepsgrootte: 25 leerlingen


Odoo - Voorbeeld 2 voor drie kolommen

reserveer Optica

Inhoud: De leerlingen ontdekken wat licht is, waar het vandaan komt en hoe het kan gemanipuleerd worden om het heelal te ontcijferen. Ze leren de wereld van de telescopen kennen en hoe men spectroscopie toepast om sterren en planeten te analyseren.

Volgende thema’s komen hierbij aan bod: optica, spectroscopie, kijkerbouw, fotobewerking.

Formaat: PRESENTATIE + BEZOEK telescopen

Doelgroep: 3de tot 6de jaar secundair

Duur: 2 uren

Maximale groepsgrootte: 25 leerlingen

Odoo - Voorbeeld 1 voor drie kolommen

reserveer 1000 Meteoren en Kometen

Inhoud: We hebben het hier over de zogenaamde 'kleine objecten' in ons zonnestelsel: planetoïden, kometen en ander kosmisch puin. Deze rotsblokken vormen een klein maar reëel risico voor het leven op Aarde. Met een 3D-film gaan we dieper in op de ontstaansgeschiedenis van deze objecten, geven we een vooruitblik op wat de gevolgen zouden kunnen zijn indien zo een object inslaat op Aarde, en tonen we hoe we ons hiertegen kunnen beschermen.

Volgende thema’s komen hierbij aan bod: zonnestelsel, ruimtevaart, aardrijkskunde.

Formaat: 3D-FILM + BEZOEK telescopen

Doelgroep: 5de en 6de jaar secundair

Duur: 2 uren

Maximale groepsgrootte: 25 leerlingen